Inskolning Giggen

Inskolningen Giggen
Inskolningen pågår under två veckor. Ni går hem innan lunch i början, vila gör barnet först i slutet på andra veckan när miljön är mer invand. Dag fyra lämnas barnet en kortare stund och sedan utökas tiden som barnet är själv successivt. Har ditt barn gått på förskola tidigare har vi en dialog om tiderna, men av erfarenhet ser vi att det är bäst att skynda långsamt då det är en stor omställning med den nya miljön.
Blanketter att fylla i och lämna till oss när ni börjar:
Samtycke till användning av bild och film
Intyg födoämnesreaktioner, om barnet har behov av specialkost.

Inskolningsschema
Inskolningsvecka 1
Tisdag 9.00-10.30, går hem innan lunch
Onsdag 9.00-10.30, går hem innan lunch
Torsdag 9.00-10.30, går hem innan lunch
Fredag 9.00-10.00, barnet lämnas på förskolan

Inskolningsvecka 2
Måndag 9.00-10.00
Tisdag 9.00-10.30 går in med några barn
Onsdag 9.00-11.30, hämtas efter lunch
Torsdag 9.00-ca.13.45 hämtas efter vilan
Fredag 9.00-ca.14.30 hämtas efter mellanmål

Barn som går 15- eller 25 timmar är lediga på fredagar.

Föräldraaktiv inskolning
Under inskolningen är det du som förälder som vägleder ditt barn i rutinerna som finns på förskolan. Med rutiner menar vi lek inne, lek ute, samling, måltider, av- och påklädning, blöjbyten/toabesök etc. Så länge du är med ditt barn på förskolan är det du som förälder som är den viktigaste personen. Om du som förälder är positiv och aktiv under inskolningen hjälper du ditt barn att förstå att förskolan är en rolig plats att vara på och att ditt barn kan känna trygghet här. För oss som ska lära känna ditt barn har du som förälder viktiga kunskaper som vi är intresserade av, berätta gärna för oss om ditt barn. Du går aldrig ifrån ditt barn de dagar du är med utan det görs först dag fyra när det är dags att vinka hejdå. Då är det viktigt med ett tydligt och kort avsked. Detta ska göras tillsammans med en pedagog. Att bli ledsen när en förälder lämnar är en naturlig reaktion och man får vara ledsen. Känslor är aldrig fel. Men vi underlättar för barnet genom att göra avskedet kort. Det är pedagogerna som tröstar och hjälper barnet in i verksamheten när det behövs. Det är en del i processen att stärka tilliten och lära känna varandra.

Flicka ute på förskolans går med kompisar omkring sig och vinden i håret ler mot kameran.