Inskolning på Galoppen

Följ oss på sociala medier

tabyforskola

Täby Förskola

Inskolning Galoppen

Om förskolan
På förskolan Galoppen går barn som är fördelade på fyra avdelningar. Våra yngsta barn går på Biet, Spindeln och Masken (1-3). Och våra äldre barn går på Trollsländan (3.5-5).

På Galoppen arbetar vi efter principen att alla barn på förskolan är allas ansvar. Vi lägger stor vikt vid att all personal ska känna alla barn, så att barnet kan känna sig trygg under dagens alla timmar.

Eftersom v pedagoger arbetar efter ett rullande schema så finns det tider på dagen då ditt barn avdelningspedagoger inte finns tillgängliga. Det går bra att lämna ditt barn till någon annan pedagog.

Inskolningen
Inskolningen pågår i 2-3 veckor.  I tre dagar är du som förälder med på förskolan tillsammans med ditt barn. Dag fyra lämnas barnet för första gången. Under denna dag samt den närmaste veckan som följer måste du som förälder vara max 20 minuter bort så att du snabbt kan komma till förskolan om ditt barn skulle vara ledset.

Behöver ditt barn fler dagar på sig går det utmärkt att förlänga inskolningstiden. Detta bestämmer ni tillsammans med pedagogerna under inskolningen.
Även om man gått på förskola tidigare är inskolning som att börja på ett nytt jobb. Man blir trött av alla nya intryck, rutiner och kontakter.  Därför vill vi hålla på inskolningsschemat för alla barn även om de gått på förskola sedan tidigare.

Inskolningsschema

Dag 1-3               9.00-14.00

Dag 4                   9.00-14.00

Dag 5-9               9.00-15.00

Dag 10                ordinarie tider

Första gången ni lämnar ert barn kommer ni att lämna enligt ett ”vinkningsschema”. Ni får en tilldelad tid exempelvis 09.15 då ni lämnar ert barn. Detta för att lämningen ska bli så bra som möjligt och vi pedagoger ska kunna ta emot varje barn i lugn och ro. Dag tio går ditt barn sin ordinarie tid.

Föräldraaktiv inskolning
Under inskolningen är det du som förälder som vägleder ditt barn i rutinerna som finns på förskolan. Med rutiner menar vi alla vardagssituationer som finns under barnets dag på Murgrönan; uteaktivitet, inneaktivitet, samling, måltider, vila, påklädning, blöjbyten etc. Så länge du är med ditt barn på förskolan är det du som förälder som är den viktigaste personen. Om du som förälder är positiv och aktiv under inskolningen hjälper du ditt barn att förstå att förskolan är en rolig plats att vara på och att ditt barn kan känna trygghet här. Du lämnar aldrig ditt barn de dagar du är med utan det görs först dag tre när det är dags att vinka hejdå.

För oss som ska lära känna ditt barn har du som förälder viktiga kunskaper som vi är intresserade av, berätta gärna för oss om ditt barn. Under inskolningen har vi pedagoger möjlighet att fråga om olika saker, se vad ditt barn är van vid, hur det vill bli tröstat, vad ditt barn tycker om att leka med etc.

När det är dags att lämna är det viktigt med ett tydligt avsked. Detta ska göras tillsammans med en pedagog, vi säger hejdå tydligt och kort sedan går du. Om ditt barn gråter tröstar pedagogen. Så småningom kommer ditt barn att lära sig att även om du går kommer du alltid tillbaka.

Lärarna på Gribbylund

Sed cursus ante dapibus diam sed nisi nulla quis

Enhetschef & Lärare i Ämne

Nulla quis sem at nibh elementum imperdiet. Duis sagittis ipsum. Praesent mauris fusce nec.