Flugnapparens profil

Vår profil

Lustfyllt och omsorgsfullt lärande
På Flugsnapparen arbetar vi Reggio Emilia inspirerat. Det lustfyllda och omsorgsfulla lärandet står i fokus. Vi organiserar oss i små grupper och arbetar projektinriktat där barnen får möjlighet att fördjupa sig i sitt utforskande. Projekten skapas bland annat utifrån ett lyssnande där pedagogerna är aktiva medforskare. Barnen får då tillfälle att utforska och lära med alla sinnen. Miljö och material utvecklas och anpassas utifrån barnens intressen och behov.

Positiv förstärkning
Vi jobbar med att fokusera på det positiva och förstärka allt bra som barnen gör. Vi arbetar kontinuerligt med värdegrunden: hur man är mot varandra och hur man är en bra kompis för att skapa ett positivt och empatiskt klimat.

Inflytande
För att barnen ska kunna utvecklas och lära sig behöver de vara delaktiga i sina egna lärprocesser och lyssnade på. Vi försöker följa barnen i deras tankar och idéer. När vi ser att barnen visar intresse och nyfikenhet för olika saker till exempel språk/bokstäver, matematik och naturvetenskap reflekterar vi över detta och planerar så att vi kan ge barnen utmaningar i detta inom ramen för tema/projektarbetet. Läs mer om Reggio Emilia här.

Uteprofil
Vi har även en uteprofil på vår förskola. Vi går till skogen en dag/veckan där vi tillsammans utforskar vad som sker i naturen och hur vi kan påverka vår miljö.
Barnets första år på förskolan låter vi barnen först och främst bli trygga i förskolans egen miljö. Vi kanske gör små utflykter i närområdet och fokuserar på att lära känna varandra, barn och pedagoger samt rutiner på avdelningen.

Omsorg och lust att lära
För att lära och våga vara nyfiken måste man vara trygg. Därför lägger vi mycket fokus på trygghet när ditt barn börjar hos oss. Vi vill att barnen ska känna sig trygga med oss och verksamheten, då vågar de sedan upptäcka. Inskolningen ska vara ett samarbete mellan er föräldrar och oss på förskolan.

Det ska vara roligt att vara på förskolan! Vi pedagoger måste vara flexibla och hela tiden förändra och vara lyhörda kring vad barnen tycker är spännande. De små barnen visar genom kroppsspråk och mimik vad de tycker är roligt.
De äldre barnen kan vara del av planeringen av den dagliga verksamheten och diskutera vilka projekt eller intressen de har.
Lusten att lära baseras på en nyfikenhet där vi pedagoger är med och upptäcker.

Två flickor är ute på förskolan gård. De håller om varandra och tittar in i kameran med ett leende.

Lärarna på Gribbylund

Sed cursus ante dapibus diam sed nisi nulla quis

Enhetschef & Lärare i Ämne

Nulla quis sem at nibh elementum imperdiet. Duis sagittis ipsum. Praesent mauris fusce nec.

Falkvägen 69
183 50 Täby